Tilausohjeet

0100 7300

Näin tilaat Lähitaksin puhelinsoitolla

Soita Lähitaksin taksikeskukseen numeroon 0100 7300. Mikäli kyseessä on ennakkotilaus tai tilaukseen liittyy erikoistoiveita kuten farmari- tai tila-auto, soita aina suoraan taksikeskukseen.


Voit soittaa myös suoraan lähimpään Lähitaksin autoon numeroon 0100 7301 tai lähimmän taksiaseman numeroon. Taksiasemien numerot löydät täältä. Jos taksiasema on tyhjä, puhelu siirtyy automaattisesti asemaa lähinnä olevan vapaan auton matkapuhelimeen. Mikäli vapaata autoa ei aseman välittömästä läheisyydestä löydy, puhelu ohjautuu Lähitaksin taksikeskukseen. 0100 7301 on numero, johon voi soittaa vain matkapuhelimella. Palvelua voi käyttää matkapuhelinliittymillä ja se perustuu GSM-puhelimen tukiaseman paikantamiseen, johon puhelin on soitettaessa yhteydessä. Asiakkaan tarkka sijainti ei välity suoraan taksinkuljettajalle tai taksikeskukseen, joten haluttu tilausosoite kerrotaan puhelimessa normaalisti.


Lähitaksin toiminta-alue on laaja. Mainitkaa aina tilauksen yhteydessä, missä kunnassa tai kaupungissa tilausosoitteenne sijaitsee. Näin vältytään sekaannuksilta, sillä samannimisiä osoitteita on useissa eri kunnissa ja kaupungeissa. Antakaa myös muut mahdolliset ajo-ohjeet. Jotta voimme palvella asiakkaitamme ripeästi, toivomme, että osoite olisi selvillä jo ennen soittoa. Kuljettajan on myös sitä helpompi ja nopeampi löytää perille mitä tarkempi osoite on.

Lähitaksi lähettää automaattisen tilausvahvistusviestin asiakkaille. Tilausvahvistusviesti on automaattinen SMS-viesti, joka lähetetään asiakkaalle kun hän tekee tilauksen soittamalla Lähitaksin tilausvälityskeskukseen. Vahvistusviesti tulee suoratilausten lisäksi kaikista ennakkotilauksista, kummassakin tilaustavassa kuljettajan hyväksyttyä tilauksen. Asiakas saa uuden automaattisen SMS – viestin myös, mikäli tilauksen aikaa muutetaan tai tilaus perutaan. Näin asiakas saa vahvistuksen tilaukseen tekemästään muutoksesta.

Vahvistusviestin vastaanottaminen edellyttää tilaukseen merkittyä kotimaista matkapuhelinnumeroa. Lähitaksi ei vastaa matkapuhelinoperaattoreista johtuvista mahdollisista katkoksista tai viiveistä tilausvahvistusviestin välityksessä.

Takaisin ylös

Pakettikuljetukset

Soita Lähitaksin taksikeskukseen numeroon 0100 7300 ja tilaa kuljetus pienpaketillesi. Lähitaksi hoitaa pakettikuljetuksesti helposti ja nopeasti. Kuljetuksen voi maksaa joko lähettäjä tai vastaanottaja.

Lähitaksin toiminta-alue on laaja. Mainitkaa aina tilauksen yhteydessä, missä kunnassa tai kaupungissa tilausosoitteenne sijaitsee. Näin vältytään sekaannuksilta, sillä samannimisiä osoitteita on useissa eri kunnissa ja kaupungeissa. Antakaa myös muut mahdolliset ajo-ohjeet. Jotta voimme palvella asiakkaitamme ripeästi, toivomme, että osoite olisi selvillä jo ennen soittoa. Kuljettajan on myös sitä helpompi ja nopeampi löytää perille mitä tarkempi osoite on.

Takaisin ylös

Mobiilisovellus

Lähitaksin mobiilisovellus on maksuton ja helppo tapa tilata taksi pääkaupunkiseudulla Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla sekä muualla Uudellamaalla. Tutustu lisää täällä tai lataa suoraan mobiilikaupoista hakusanalla "Lähitaksi".

Takaisin ylös

Tekstiviestitilaus

Tee tekstiviestitilaus Lähitaksista seuraavasti:

1. Kaupungin/kunnan nimi, virallinen kadun nimi, talon numero ja porraskirjain sekä mahdolliset lisätiedot.
Esim: ESPOO MALLIKATU 2 A TAKAPIHALLE (rappukirjaimen jälkeen 64 merkkiä maks.). Lisätietoihin voi kirjoittaa mm. ajo-ohjeita kuljettajalle. Laita välilyönti erottamaan eri kentät toisistaan, kuten kunnan ja osoitteen väliin.

2. Lähetä viesti numeroon 13 160

3. Kun viesti on rekisteröitynyt, lähettää taksikeskus paluuviestinä tilausvahvistuksen sekä tilauksen tilaustunnuksen.

4. Kun tilaukseen on löytynyt taksi, palvelu lähettää viestillä sen taksin järjestysnumeron, joka tilauksen on kuitannut.

Viestin alkuun on avainsanaksi kirjoitettava osoitteesi kunta, joko kokonaisuudessaan tai lyhennettynä (Espoo tai ESP, Vantaa tai VAN, Helsinki tai HEL jne.)
Mikäli autoa ei ole löytynyt 15 minuutin kuluessa, palvelu lähettää asiakkaalle viestin, että emme valitettavasti löytäneet teille vapaata taksia, yritä hetken kuluttua uudestaan.

Huom!
• Tekstiviestitilausta ei voi perua tekstiviestillä. Jos haluat peruuttaa tilauksesi, soita taksikeskuksen numeroon 0100 7300.
• Tekstiviestillä EI voi tehdä kela- tai ennakkotilauksia. Mikäli haluat tehdä taksin ennakkotilauksen, soita taksikeskuksen numeroon 0100 7300.
•  Mikäli tarvitset farmariautoa tai autoa isommalle asiakasmäärälle (5-8) henkeä, niin soita taksikeskuksen numeroon 0100 7300.

Älypuhelimen omistajille suosittelemme ilmaisen tilaussovelluksen lataamista. Sovellusten tilauslinkit löytyvät etusivulta.

Tekstiviestin hinta on 1,70 €

Takaisin ylös

Yritys- ja edustusajokuljetukset

Räätälöityä palvelua yrityksesi yksilökohtaisiin kuljetustarpeisiin. Yrityskuljetukset toimivat laskutuksella.

Lähitaksi tarjoaa yrityksille ennakkotilauksella henkilökuljetuksia,  edustusajokuljetuksia sekä pakettikuljetuksia sopimuksen mukaan räätälöitynä Helsingin ympäristössä koko Uudellamaalla , mukaan lukien Helsinki-Vantaan lentoasema sekä juna-asemat ja laivaterminaalit. Yrityskujeltukset toimivat laskutuksella.  Pyydä tarjous tai lähetä tiedustelu: myynti@lahitaksi.fi.

Takaisin ylös

Invataksit

Lähitaksissa otetaan vastaan myös esteetöntä kalustoa tarvitsevien asiakkaiden taksitilauksia, eli ns. invataksien tilauksia. Toiminta kattaa koko Lähitaksin alueen. Invataksitilaukset soitetaan numeroon 0100 7444. Palvelun hinta on 0,99€/puh.+pvm.


Ennakkotilaukset
Invataksien ennakkotilaukset on tehtävä ajoissa, maksimissaan 30 vrk etukäteen ja viimeistään 2 tuntia ennen haluttua lähtöaikaa. Invataksit perivät kuljetuksesta avustamislisän (15,70€ tai 31,40€) sekä ennakkotilauksissa ennakkotilausmaksun (7,10€). Ennakkotilausmaksua ei peritä voimassa olevan taksa-asetuksen 6§ mainituissa erityistapauksissa.
Asiakkaalta kysytään ennakkotilausta tehdessä, onko hänellä mahdollisuus joustaa lähtöajasta +/-15 minuuttia. Auto pyritään aina saamaan asiakkaan toivomalla ajalla ja mahdollista joustoa käytetään ainoastaan, mikäli tilaukseen ei olla vahvistettu autoa 1,5 tuntia ennen lähtöaikaa. Tällä pyritään takaamaan kaikille asiakkaille autot kohtuullisessa ajassa myös ruuhka-aikoina.


Tilaaminen
Joustavan palvelun takaamiseksi pyydämme teitä mainitsemaan tilatessanne:
• Mukana olevat eläimet
• Apuvälineet, esim. rollaattori tai pyörätuoli/sähköpyörätuoli
• Normaalia enemmän tilaa vievät tavarat tai ostokset.
• Avuntarpeet mikäli haluatte, että kuljettaja odottaa teitä, hakee teidät rapun edestä/asunnosta sisältä, tai saattaa teidät sisälle asti. Mainitkaa myös mikäli tilauksessa on porrasvetoa.


Palautteet koskien em. kuljetuksia voitte tehdä joko puhelimitse numeroon 09 588 5400 09.00-15.00 välisenä aikana tai palautelomakkeella.


Asiakkaat, jotka tarvitsevat säännöllisen viikkotilauksen työ- tai opiskelumatkoille, voivat tehdä tilaukset viikkotilauslomakkeella, puhelimitse numeroista 0100 7444 (invataksia tarvitsevat kaupunkikorttiasiakkaat), 0100 7333 (muut kaupunkikorttiasiakkaat) tai sähköpostilla viikkotilaus@lahitaksi.fi.
Helpoin tapa on käyttää lomaketta. Yhdellä lomakkeella voi tilata viikon matkat kerralla, mutta jos haluatte tehdä useamman viikon tilaukset kerralla, on täytettävä useampi lomake.
Kaupunkien antamia kuljetuspalveluohjeita löytyy kaupunkien internetsivuilta tai niitä voi tiedustella suoraan kortin myöntäneeltä taholta.

Viikkotilauslomake

Takaisin ylös

Kaupunkikortit

Hyvä kuljetuspalvelukortin haltija, voitte tilata taksin aina numerosta 0100 7333 ja palvelun hinta on 0,99€/puh.+pvm. Mikäli tarvitsette invataksia, soittakaa numeroon 0100 7444. Palvelun hinta on 0,99€/puh.+pvm. Lähitaksin autoja liikkuu jatkuvasti myös Helsingissä, joten tilauspuhelinnumeromme toimivat myös siellä.

Joustavan palvelun takaamiseksi pyydämme teitä mainitsemaan tilatessanne, minkä kunnan kuljetuspalvelukortti teillä on sekä seuraavat lisätiedot palvelun takaamiseksi:
• Mukana olevat eläimet ja apuvälineet, esim. rollaattori tai pyörätuoli
• Normaalia enemmän tilaa vievät tavarat tai ostokset
• Sähköpyörätuolia käyttävien asiakkaiden on tilattava invataksi
• Avuntarpeet mikäli haluatte, että kuljettaja odottaa teitä, hakee teidät rapun edestä/asunnosta sisältä, tai saattaa teidät sisälle asti. Voitte antaa tilauksenne yhteydessä lyhyen ajo-ohjeen kuljettajalle sekä tarvittaessa puhelinnumeron.
• Millaisen auton haluatte? Lähetämme teille mielellämme henkilö- tai farmariauton mikäli haluatte. Jos matkustatte isommalla seurueella, meiltä löytyy jonkin verran tilatakseja, joihin mahtuu 5-8 asiakasta.

Jos haluatte rekisteröidä tietonne Lähitaksin asiakasrekisteriin voitte tehdä sen tästä:

Asiakasrekisteri

Täyttämällä asiakasrekisterilomakkeen tietonne tallennetaan Lähitaksin asiakasrekisteriin. Onnistuneen rekisteröinnin jälkeen teille lähetään nelinumeroinen asiakastunnus, jota voitte käyttää seuraavan kerran kun tilaatte kaupunkikorttikuljetuksen. Mainitsemalla asiakastunnuksen tilauspuhelun yhteydessä, rekisteriin tallennetut tiedot liitetään tilaukseen. 



Asiakkaat, jotka tarvitsevat säännöllisen viikkotilauksen työ- tai opiskelumatkoille, voivat tehdä tilaukset viikkotilauslomakkeella, puhelimitse numeroista 0100 7333 (kaupunkikorttiasiakkaat) ja 0100 7444 (Invataksia tarvitsevat kaupunkikorttiasiakkaat) tai sähköpostilla viikkotilaus@lahitaksi.fi.
Helpoin tapa on käyttää viikkotilauslomaketta. Yhdellä lomakkeella voi tilata viikon matkat kerralla. Mikäli haluatte useamman viikon tilaukset kerralla, on täytettävä useampi lomake. Kaupunkien antamia kuljetuspalveluohjeita löytyy kaupunkien internetsivuilta tai niitä voi tiedustella suoraan kortin myöntäneeltä taholta.

Viikkotilauslomake

Palautteet koskien em. kuljetuksia voitte tehdä joko puhelimitse numeroon 09-588 5400 09.00-15.00 välisenä aikana tai sähköpostilla palaute@lahitaksi.fi.

Takaisin ylös

Tilaus taksiasemalle

Jos tarvitset taksia taksiasemalle mutta se on tilapäisesti tyhjä, ilmoita siitä taksikeskukseen. Keskus välittää tiedon tyhjällä asemalla odottavasta asiakkaasta kaikille autoille.

Varsinaisia tilauksia asemille otetaan vain poikkeustapauksissa. Se, että asemille ei oteta tilauksia vastaan, johtuu siitä, että varsinkin iltaisin ja öisin asemalle tilattu auto ja tilauksen tehnyt asiakas harvemmin kohtaavat toisensa. Asiakas pääsee nopeammin matkaan, kun ensimmäinen vapaa auto saapuu paikalle.

Takaisin ylös

Ennakkotilaus

Voitte tilata taksin myös ennakkoon. Tehkää tilaus viimeistään 35 minuuttia ennen lähtöaikaa, mielellään jo edellisenä iltana. Erikoistoiveet kuten farmari- ja tila-autotilaukset kannattaa tehdä jo edellisenä päivänä, kuitenkin viimeistään tuntia ennen lähtöaikaa.

Ennakkotilaukset on tehtävä aina numeroon 0100 7300. Ennakkoon tilatuista kyydeistä autot perivät 7,10€ lisämaksun.

Emme ota tila-autoille ennakkotilauksia lauantain ja sunnuntain vastaisina öinä klo 21.00-05.00 välillä. Kyseiselle ajalle haluttu tila-auton ennakkotilaus on tehtävä hyvissä ajoin ennen lähtöaikaa.

 

Takaisin ylös

Viikkotilaus

Voitte tehdä myös useamman tilauksen samalla kertaa. Voitte tilata esim. koko viikon työmatkoihinne tarvitsemat kyydit ennakkoon yhdellä puhelinsoitolla numerosta 0100 7300.

Takaisin ylös

Tilauksen peruuttaminen

Tavallisen tilauksen peruuttaminen on mahdollista, jos tilaukseen ei ole saatu autoa kohtuullisessa ajassa. Muutoin jos auto on jo paikalla osoitteessa, kuljettaja perii yleensä lähtömaksun asiakkaalta.

Ennakkotilauksissa peruutus on tehtävä viimeistään tuntia ennen sovittua lähtöaikaa.

Takaisin ylös

Kelan suorakorvauskyydit

Kelan suorakorvauskyydit tilataan aina HUT- keskuksesta. Tilausohjeet ja lisätiedot  www.hu-taksit.fi.

Kelan esite suorakorvauskyydeistä 2016.

Takaisin ylös

Mikä on tilausnumero?

Tilausnumero on välittäjän antama kolminumeroinen vahvistus siitä, että tilaus on otettu vastaan ja laitettu tilausvälitysjärjestelmään. Ennakkotilauksissa tilausnumero on viisinumeroinen. Ne on hyvä pitää mielessä tai kirjoittaa ylös. Näin varmistetaan, että oikea asiakas ja tilauksen vastaanottanut auto kohtaavat toisensa. Tilausnumero ei ole sama kuin auton taksikuvussa oleva järjestysnumero.

Takaisin ylös

Erikoistoiveet

Huomioimme myös erikoistoiveet, kuten kirje-, paketti- ja tavarakuljetukset (max.100 kg), pidemmät ajot sekä lemmikit ja lasten turvaistuimet. Olkaa hyvä ja mainitkaa näistä välittäjälle tilatessanne autoa. Kyseiset kyydit priorisoituvat järjestelmässä vain niihin autoihin, jotka kyseisiä ajoja suorittavat.

Mikäli tarvitsette käyttöönne farmari- tai tila-auton, tilauksenne menee vain tilausehtonne täyttävään autoon.Pääsääntöisesti takseihin ei ole asennettu lasten turvaistuimia, ja tämä on hyvä ottaa huomioon tilausta tehdessänne. Mainitkaa turvaistuimen tarpeesta tilauksen yhteydessä. Huomioittehan, että turvaistuin on mahdollista varmistaa vain ennakkotilauksella, joka tulee tehdä viimeistään 2 tuntia ennen lähtöaikaa.

Lähitaksin kautta voitte tilata myös yrityksen laskutusajoja. Pyydä tarjous myyntipalvelustamme!

Takaisin ylös

Matkustajamäärä

Takseissakaan ei saa matkustaa enempää matkustajia kuin se määrä, jolle auto on rekisteröity. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jokaiselle matkustajalle on oltava oma turvavyö. Matkustajamäärää laskettaessa ei matkustajien iällä ole merkitystä. Tämä ns. ylikuormakielto perustuu EU:n turvavyödirektiiviin.

Asiakkaan on siis tilausta tehdessään ilmoitettava matkustajamäärä, jos heitä on enemmän kuin 4. Kuljettajalla on oikeus kieltäytyä ottamasta kyytiin enempää matkustajia kuin se määrä, jolle auto on rekisteröity.

Takaisin ylös

Lähitaksin vastuu tilauksista

Lähitaksin vastuulla on tilausten välittäminen autoille. Asiakkaan tilauksen hyväksynyt autoilija/kuljettaja vastaa hyväksymänsä tilauksen mukaisesta ajosta ja palvelusta asiakkaalle. Keskuksen antama tilausnumero ei vielä takaa auton saantia. Kaikki puhelut Lähitaksissa nauhoitetaan.

Lähitaksi ei vastaa matkapuhelinoperaattoreista johtuvista mahdollisista katkoksista tai viiveistä tilausvahvistusviestin välityksessä.

Takaisin ylös

Vakiotaksi

Vakiotaksia tarvitsevat asiakkaat voivat olla yhteydessä: palaute@lahitaksi.fi

Takaisin ylös