Erityisten kohtaamisten ammattilaiset - Tanja Tervalahden haastattelu

Tutustu koulutuksiimme: Lähitaksille? - Lähitaksi Rekry (lahitaksi.fi)

 

On niitä jotka puhuvat. Ja sitten on niitä jotka myös tekevät. Lähitaksi varmistaa Suomen kattavimmalla kuljettajakoulutuksella ja huolellisella laadunvarmistamisella, ettei yhdenkään matkustajan tarvitse kokea oloaan turvattomaksi. 

Ennen kuin Lähitaksin ammattilainen kurvaa tolpalle, hänen on suoritettava kuljettajakoulutus, jonka suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa koulutuskoordinaattori Tanja Tervalahti.

– Lähitaksilla on yksi ainoa tavoite: olla alansa vastuullisin ja paras Suomessa. Siksi meillä on maan vaativin taksinkuljettajakoulutus. Ja hyvä niin, sillä tässä työssä osaamista tarvitaan paljon.

 

Turvallisuudessa ei ajeta mutkia suoriksi 

Kolme viikkoa kestävässä Lähitaksin kuljettajakoulutuksessa käydään läpi muun muassa asiakaspalvelutaitoja, laitteiden hallintaa, paikallistuntemusta, sekä erityisryhmien kohtaamista. 

Jokaisen kokelaan kielitaito ja ajotapa testataan ennen koulutukseen pääsyä. 

– Turvallisuus syntyy siitä, että kuljettajalla on liikennesilmää, eli ymmärrys suomalaisesta liikennekulttuurista ja esimerkiksi talviolosuhteiden tuomista haasteista. Lisäksi kuljettajan ja asiakkaan on voitava kommunikoida yhteisellä kielellä.

Hyvällä osaamistasolla kasvatetaan turvallisuuden lisäksi myös kustannustehokkuutta. 

– Panostamme paikallistuntemukseen, sillä se tuo kuljettajalle uskallusta ja varmuutta toimia laajasti koko toiminta-alueellamme. Kun asiakasta viedään Kellokoskelle, kuljettaja voi jäädä ajamaan Järvenpää-Kerava-akselille, Tervalahti avaa. 

 

Ihmiseltä ihmiselle 

Taksiammattilaiselle jokainen työpäivä on erilainen. Yhdessä hetkessä kuljetetaan ensimmäistä koulupäivää jännittävää lasta, toisessa riehakasta juhlaseuruetta. Kaikki matkat on hoidettava samalla vankalla ammattitaidolla.     

– Vahva koulutus tuo varmuutta kuljettajalle tilanteeseen kuin tilanteeseen. Kun laitteiden kanssa räplääminen loppuu, voi keskittyä ajamiseen ja asiakaspalveluun, koulutuskoordinaattori summaa.  

Taksinkuljettaja on enemmän kuin kuski: Hän on monelle asiakkaalle arjen tuki ja turva, joka vie perille turvallisesti ja aikataulussa. Työssä korostuvat etenkin vastuullisuus ja luotettavuus.

Tervalahti kertoo jokaisen Lähitaksin auton olevan rekisteröity ammattiliikenteeseen, joten asiakas voi kyytiin noustessaan luottaa, että taksin vakuutukset ovat asianmukaiset.

– Lähitaksin yrittäjän on oltava myös Vastuu Groupin jäsen, joten yrittäjän lakisääteiset velvoitteet ovat myös kunnossa, hän lisää.

 

Erityiset asiakkaamme   

Muun muassa liikenne-esimiehenä toiminut koordinaattori tuntee vuosien kokemuksella kuljetus- ja liikennöintialan vaatimukset. Tärkeintä hänelle ovat ihmiset ja se, miten jokaista matkustajaa palvellaan yksilöllisesti hänen tarpeidensa mukaan.

– Alalla on paljon tehtävää sen kanssa, että etenkin erityisryhmät, vanhukset ja lapset huomioitaisiin mahdollisimman hyvin, hän huomauttaa.  

Kela-kyydeissä vaaditaan taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakoulutuksen suorittamista vuoteen 2024 mennessä. Myös monet kunnat kilpailutuksissaan ovat laittaneet ehtoihin koulutuksen suorittamisen kuljettajilta, jotka ajavat kunnan maksamia kyytejä.

Tervalahden mielestä se on oikea suunta.

– Kouluttamalla saamme parempia taksiliikennealan ammattilaisia ja lisäämme koko alan turvallisuutta.

Lähitaksi on ensimmäinen taksiyhtiö Suomessa, joka on ottanut taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakoulutuksen osaksi koulutuskokonaisuutta. Tervalahti kertoo, että yli 2000 kuljettajasta jo noin 350 on suorittanut erityisryhmien kuljettajakoulutuksen. Loput tulevat suorittamaan sen joulukuuhun 2023 mennessä.

– On todella mahtavaa, että myös kauan alalla toimineet kuljettajamme ovat osallistuneet innokkaasti koulutukseen ja todenneet sen olevan alalla tarpeellinen. ”En kyllä löydä mitään

negatiivista sanottavaa” on yksinkertaisuudessaan paras palaute, jonka olemme saaneet.

Koulutuksen suorittanut kuljettaja saa ammattipätevyysmerkinnän Traficomin rekisteriin.

 

Jokainen matka on erityinen

Kun toimitaan erilaisten ihmisten kanssa, asiakasta on aina kuunneltava herkällä korvalla. Siksi palaute on Lähitaksille tärkeä laadun mittari ja kehittämisen väline. 

– Ihan joka ikinen palaute käsitellään. Jos kuljettajamme saa esimerkiksi moitteita ajotavastaan, se merkitään ylös. Jos sama kuljettaja saa toisen negatiivisen palautteen ajotavastaan, hänet kutsutaan liikenneopettajan suorittamaan ajotapa-arvioon. Meillä on myös nollatoleranssi kaikille väärinkäytöksille, painottaa Tervalahti. 

Hän muistuttaa, että pienelläkin palautteella voi olla suuri vaikutus koulutukseen.

– Saimme positiivisen palautteen yritysasiakkaalta, jolle kuljettaja oli avannut oven ja tarjonnut turvavyön. Tämä pieni ele sai asiakkaan tuntemaan olonsa tärkeäksi. Toimme hänen kokemuksensa mukaan koulutukseemme: haluamme, että jokainen Lähitaksin kyydissä matkustava asiakas kokee itsensä yhtä erityiseksi – taustastaan riippumatta.

 

Takaisin