Lähitaksin myynti- ja markkinointijohtaja Sanna Salminen: Turvallista matkaa tulevaisuuteen!

Taksialan tulevaisuus on asiakaslähtöinen ja digitaalinen. Jos teknologisessa muutoksessa ei pysy mukana, niin huonosti käy – ihan joka alalla. Lähitaksin myynti- ja markkinointijohtajan mukaan on kuitenkin asioita, joita ei laitteilla voi korvata.

Olet tilaamassa taksia ranskalaiselle yrityskumppanille. Avaat kännykkäsovelluksen ja teet valintoja: laadukkaan mustan sähköauton, tummennetut lasit, sujuvaa ranskaa puhuva kuljettaja sekä vuokrasukset kuljetusbokseineen – kaveri on nimittäin kova hiihtämään. Nappia painamalla taksi varusteineen kaartaa pihaan.

Ihan näin pitkälle räätälöidyt asiakaskokemukset eivät vielä ole todellisuutta, mutta tukevia askeleita kohti asiakaslähtöisempää taksipalvelua on sovellusten avulla jo otettu, kertoo Lähitaksin myynti- ja markkinointijohtaja Sanna Salminen.

Hän uskoo, että tulevaisuudessa asiakkaalle annetaan yhä vapaammat kädet vaikuttaa palvelun sisältöön.

– Taksin tilaaminen voisi pian toimia suoratoistopalvelun tavoin. Sovellus esimerkiksi ehdottaa käyttäjän profiiliin parhaiten sopivaa kuljettajaa, hän visio. 

Diplomi-insinööriksi valmistunut Salminen näkee digitalisaation tuovan alalle suuria mahdollisuuksia, jotka palvelevat muitakin kuin asiakkaita.

– Teknologialla voidaan parantaa myös kuljettajan kokemusta. Meidän on äärimmäisen tärkeää pysyä kehityksessä mukana ja omaksua uusia hyviä ja tuottavia työtapoja, jotka sujuvoittavat yrittäjän arkea.

 

Vastuullisuus räätälöinnin aisaparina

Yksilöllisten palvelujen lisäksi asiakkaat vaativat kuljetuspalveluilta enenevissä määrin myös vastuullisuutta.

– Ihmisille eri asiat ovat tärkeitä, mutta vastuullisuus on kuitenkin se juttu, joka yhdistää tulevaisuudessa meitä kaikkia. Tarvitsemme hyviä ja luotettavia kuljetuspalveluja, sillä elämme pidempään, asumme yksin ja tarvitsemme apua kauppa- ja lääkärireissuihin, uskoo Salminen.

Taksilain uudistumisen jälkeen asiakkaista on tullut entistä valveutuneempia. Ei riitä, että alla on tietynlainen auto, vaan palvelun taustalta löytyvän organisaation halutaan olevan puhtoinen. Vaatimus kestävästä toiminnasta on kasvanut uudenlaisten taksiyritysten vanavedessä.

– Jako perinteisten taksiyrittäjien ja uusien toimijoiden välillä jyrkkenee, sillä asiakkaat ymmärtävät aikaisempaa paremmin, miksi on tärkeää valita kotimainen bränditaksi. Lähitaksia arvostetaan esimerkiksi siksi, että meillä on avainlippu, olemme täysin suomalaisomisteinen ja taksiyrittäjämme ovat kaikki kotimaisia pienyrittäjiä. Näistä asioista haluamme pitää kiinni myös tulevaisuudessa, Salminen toteaa.

 

Vaitiolo luo turvallisuutta

Teknologia näkyy meidän jokaisen arjessa. Siksi on Salmisen mukaan tärkeää, että digitaaliset palvelut ovat tietyllä tasolla – oli kyseessä sitten ruokaostosten tai taksimatkan tekeminen.

Laatu korostuu etenkin yrityspuolella, jossa taksipalveluiden käyttö kasvaa jatkuvasti.

– Siellä on totuttu tiettyyn palvelutasoon. Meidän vahvuutemme on asiakkuuksissa, joille on väliä laadulla ja vastuullisuudella.  

Lähitaksin tavoitteena on olla Suomen vastuullisin taksipalvelu. Kaikki toiminta tähtää siihen, että asiakas kokee olevansa turvassa niin henkisesti kuin fyysisesti.

Yksi pieni, mutta näkymätön, osa turvallisuudentunnetta on salassapitovelvollisuus. Moni kuvittelee tämän olevan itsestään selvää, vaikkei näin todellisuudessa enää ole.

– Vaitiolovelvollisuus poistui taksilakiuudistuksen mukana. Tämä on kuitenkin tärkeä vaade, joka suojaa niin bisnespuhelua puhuvaa yrittäjää kuin sairaalaan matkaavaa eläkeläistä. Lähitaksi on halunnut tarjota tässäkin suhteessa turvallisen tilan asiakkailleen. Siksi olemme pitäneet vaitiolovelvollisuuden mukana kuljettajien työsopimuksessa, Salminen sanoo.

 

Palvelun sydän löytyy edelleen kohtaamisesta

Uusilla palveluilla parannetaan paitsi asiakaskokemusta myös turvallisuutta. Tästä Salmisella on omakohtaista kokemusta.

– Moni pohtii, uskaltaako lapsen laittaa taksilla matkaan. Kun itse lähetin 11-vuotiaan lapseni Lähitaksilla kouluun, maksoin etukäteen matkan sovelluksella ja seurasin taksin kulkua. Näin sovelluksesta myös kuljettajan ja taksin tiedot, Salminen kertoo.

Vaikka teknologia kehittyy, on hyvä asiakaspalvelu edelleen tärkein osa kokemusta.

– Kun matka oli ohi, lapseni raportoi, miten kuljettaja oli avannut heille ovet ja toivottanut neideille hauskaa päivää. Nämä ovat niitä pieniä asioita, joita ei mikään tulevaisuuden laite voi korvata.

Takaisin