Sujuvan matkustamisen puolesta – VR:n ja Lähitaksin yhteistyö varmistaa mutkattomat matkat jokaiselle

VR:n ja Lähitaksin yhteistyö lähti liikkeelle syksyllä 2021. Yhteistyön myötä junamatkustajat saavat taksin -10 % alennettuun hintaan Uudenmaan sekä Riihimäen asemilla. Alennuksen lisäksi keskeinen hyöty matkustajille on, että matkanteko on sujuvampaa. Lähitaksille ja VR:lle on tärkeää, että jokainen pääsee ovelta ovelle turvallisesti, luotettavasti ja vaivattomasti.

Juna ja taksi ovat osa julkista liikennettä. Toinen kulkee raiteilla ja toinen tiellä. Näiden kahden yhteistyö voisi olla kuoppaista, mutta VR ja Lähitaksi ovat löytäneet yhteistyön myötä yhteiset urat.

VR:n Senior Business Manager Hanna Castrén-Ollila ja Concept Designer Laura Niemi kehuvat yhteistyötä mukavaksi ja toimivaksi. Keskeistä toimivassa yhteistyössä ovat olleet yhteinen arvopohja ja ketterä tekeminen.

– Kun arvot kohtaavat kumppaneiden välillä, asiat yleensä luistavat. Näin meillä on ollut Lähitaksin kanssa. Molemmille yrityksille vastuullisuus, turvallisuus ja asiakaskokemus ovat keskeisimpiä asioita, joten yhteisen sävelen löytäminen oli helppoa, kertoo Castrén-Ollila.

– Yhteistyö lähti tosi nopeasti sopimusten allekirjoittamisen jälkeen rullaamaan. Lähdimme ketterästi ja ripeästi liikkeelle, mikä voi sinänsä olla yllättävää kahdelle näin suurelle toimijalle. Kun molemmilla on samanlaiset agendat, tahtotila ja halu kehittää niin yhteistyö on mutkatonta. Yhteistyömme tärkein tavoite alusta alkaen on ollut sujuvoittaa jokaisen matkustajan matkantekoa ja mahdollistaa saumaton liikkumisen ketju kodin, tai muun päätepisteen, ja juna-aseman välillä, kertaa Lähitaksin myynti- ja markkinointijohtaja Sanna Salminen yhteistyön alkutaivalta.

Tavoitteena vaikuttaa yksityisautoiluun

Sekä Lähitaksin että VR:n yksi suuri motivaattori yhteistyön aloittamiselle oli myös se, että molemmat haluavat osaltaan myötävaikuttaa yksityisautoilun vähentämiseen.

– Meidän pitkän aikavälin tavoitteemme on, että me onnistumme vähentämään yksityisautoilua. Jos ihmiset jättävät edes joillakin matkoillaan oman autonsa kotiin ja valitsevat julkisen liikenteen, olemme onnistuneet, tiivistää Niemi.

– Komppaan täysin Lauran sanomaa. Kannustamme ihmisiä käyttämään julkista liikennettä ja jättämään oman auton kotiin. Aina se oma auto ei välttämättä ole se kätevin vaihtoehto, muistuttaa Salminen.

Yhteistyössä on muutosvoimaa

Toimintatapojen muuttaminen on hidas prosessi. Vaatii aikaa, jotta ihmiset oppivat löytämään ja käyttämään uudenlaisia palvelumalleja.

– Asiakkaamme ovat löytäneet yhteistyömme tarjoaman palvelun pikkuhiljaa. Olemme viestineet asiasta erityisesti VR Matkalla -sovelluksessa ja somessa, kertoo Castrén-Ollila.

– Ihmiset ovat olleet positiivisesti yllättyneitä, kun ovat kuulleet yhteistyöstämme ja palvelusta. Mutta kestää kuitenkin jonkin aikaa, ennen kuin uusi palvelumalli löydetään ja sitä totutaan käyttämään, jatkaa Niemi.

– Tällaiset yhteistyöt varmasti lisääntyvät tulevaisuudessa niin meillä kuin muuallakin. Kun asiakkaat löytävät uuden, sujuvamman tavan siirtyä paikasta toiseen yksityisautoilun sijaan, tapahtuu muutosta liikkumiskulttuurissa. Yhteistyö on avain muutokseen, summaa Salminen.

Takaisin