Lähitaksi inför ett nytt system för taxiutrustning och -förmedling – störningar kan förekomma

Vi på Lähitaksi har länge arbetat med en förnyelse av taxiutrustning och system i alla de ca 1 300 taxibilar som omfattas av våra tjänsteavtal samt av datatekniska system för våra tjänster. Gällande förmedlningssystemet har förnyelsearbetet omfattat även vårt dotterbolag Suomen Lähilogistiikka som är inriktat på FPA-ersatta taxiresor: www.lahilogistiikka.fi/se.

En stor förändring och förnyelse har nått slutpunkten. Inom de närmaste dagarna kommer vi att övergå och har under hela det innevarande året gradvist övergått till det nya systemet för taxiutrustning och -förmedling med första maj som tidsgräns för övergången. Vi har till exempel nyligen flyttat de elektroniska bokningskanalerna för våra taxibilar, såsom appen Taksini, 02 Taksi och Whim, till vårt nya förmedlingssystem.

Vår projektgrupp och hela vårt team på Lähitaksi har flitigt arbetat med systemleverantörerna med denna historiska, stora förnyelse och kommer även i fortsättningen att sträva efter att stabilisera det övergripande systemet. Hundratals chaufförer har genomgått våra utbildningar i det nya systemet, eftersom det innebär förändringar i taxichaufförernas arbetsredskap från taxametrar till betalningsterminaler.

I alla stora IT-förnyelser, så även i denna, kan störningar förekomma. De kan visa sig till exempel vid bokning av taxi, i funktionaliteten av någon bokningskanal eller som tillfälliga överbelastningar av vårt bokningsnummer. Vi beklagar eventuella störningar i förväg. Samtidigt hoppas vi att du visar tålamod och förståelse när vi inför vårt nya system.

Om problem förekommer kommer vi att dygnet runt jobba för att lösa dem tillsammans med våra systemleverantörer (ICT, förmedling av körningar, förmedlingscentralen, betalningar osv.). Det är möjligt att det tar tid att stabilisera det nya övergripande systemet till full kapacitet. Vid stora systemförnyelser stöter man ofta på nya typer av fel som måste kartläggas ett i taget och åtgärdas så snabbt som möjligt.

Skicka gärna feedback på eventuella problem och störningar via våra kanaler: https://www.lahitaksi.fi/se/kontakt 

Vi informerar om eventuella störningar:

på vår webbplats lahitaksi.fi
på vår Facebook-sida 
på vårt Twitter-konto

Trevliga resor och solig valborg!

 

Takaisin