Lähitaksin SHL- ja VPL-kyydit laajenevat: asiakaspalvelun ytimessä tutut ammattikuljettajat

Tasavertaisuus ja liikkumisen vapaus. Tutun ja turvallisen kuljettajan tärkeys. Asiakasystävällisyys, paikallistuntemus ja avustuksen tarpeen henkilökohtainen huomioiminen, kiteyttää kokenut ja arvostettu taksiyrittäjämme Leif Lindman. Kyseessä on lista merkityksellisistä asioista asiakkaillemme, jotka ovat oikeutettuja vammaispalvelulain (VPL) sekä sosiaalihuoltolain (SHL) mukaisiin kyyteihin.

Raaseporista kotoisin olevan Lindmanin kahdeksanpaikkainen tila-auto on tuttu näky Länsi-Uudellamaalla. Mittarissa ammattilaisella itsellään on 63 vuotta, joista yli kolme vuosikymmentä on kulunut taksiyrittäjänä. Haastavinta työssä on mukautua ja vastata kyytien tarpeiden muuttumiseen, nyt viimeksi pandemian myötä. Ehdottomasti parasta taas ovat asiakkaat – sekä ne tuhannet takapenkin tarinat ja kohtaamiset tuttujen kanssa.

– Olen itse ajanut VPL- ja SHL-kyytejä urani alusta alkaen, usein monestikin päivässä. Esimerkiksi eri kuntoutukset tai hoidot alkavat ja päättyvät taksikyydillä. Tällöin asiakkaalle on tärkeää ja huojentavaakin päästä jakamaan heti sekä ne hyvät että huonot asiat, Lindman kertoo. 

Palvelualttiuden tunnistaa ja luottamus syntyy kokemuksesta 

Asiakkaiden kyytipyynnöt tulevat Lindmanille aina Lähitaksin keskuksen kautta. Systeemi on hänestä toimiva ja tehokas välittäen kuljettajalle tiedon kyydin tarpeesta koko Länsi-Uudenmaan alueella. Nyt 1. maaliskuuta alkaen Lähitaksi aloittaa SHL:n ja VPL:n mukaisten kaupunkikorttikuljetusten hoitamisen myös Kirkkonummella ja Kauniaisissa. 

– Monesti asiakas haluaa minulta myös paluukyydin, josta vain ilmoitan keskukseen. Minulla on autossa tilava hissi, ja asiakkaat ilahtuvat huomatessaan, että sähköpyörätuolien tai -mopojen nosto kyytiin onnistuu ja kaikki liikkumista tukevat apuvälineet pystyy ottamaan mukaan. Tosin kerran yksi asiakas heitti vitsillä, että luuli tilaavansa taksin, mutta paikalle näköjään kurvasikin bussi, Lindman hymähtää. 

Kokemus on opettanut lukemaan ja ottamaan huomioon asiakkaiden henkilökohtaiset erityistarpeet. Tyytyväisyyden huomaa, kun tuttu kuljettaja tietää, miten pitää toimia ja määränpääkin on selkeä selittämättä. Kun yhteisiä matkoja on ehtinyt kertyä yli 30 vuoden ajalta, puhuu Lindman vakioasiakkaiden sijaan jo ystävistä, joita autetaan kyytien ulkopuolella – vaikka korjaamalla ruohonleikkurin, jos omat silmät eivät näe. 

- Liikkumisen vapaus on jokaiselle meistä äärettömän tärkeää, ja se kaikki muu sosiaalinen puoli myös. Siksi pyrin palvelemaan niin hyvin kuin mahdollista, esimerkiksi toimittamalla kauppa-asioita asiakkaiden puolesta, kenen on vaikea liikkua. Jos taas autolla ei pääse ajamaan liukasta mäkeä ylös, niin minulla on pyörätuoli aina mukana, minkä avulla taitetaan loppumatka ovelle saakka. Luottamus syntyy siitä, että on kaikki palvelumuodot hallussa. 

Vahva strategia ja kouluttautuminen tuovat kilpailuetua   

Lähitaksia Lindman kehuu vahvasta omasta strategiasta sekä kirkkaasta brändistä. Itse hän siirtyi lähitaksilaiseksi neljä vuotta sitten uuden taksilain myötä. Ison yrityksen hartiat ovat tuoneet yrittäjälle turvaa kilpaillun alan mainingeissa. Myös markkinoiden modernein ja vähäpäästöisin kalusto sekä hyvät koulutusmahdollisuudet ja -vaatimukset varmistavat ammattitaidon jokaiselle Lähitaksin kuljettajalle. 

– Näin muffana, joka odottelee jo viidennen lapsenlapsensa syntymää, haluan kuitenkin jakaa huolenaiheeni alan jatkajista ja tulevaisuuden ammattikuljettajien tarpeesta. Heille on tilausta, jotta tarvittava autokalusto, hyvä paikallisvainu sekä aito asiakaspalveluasenne siirtyvät tulevillekin polville, Leif Lindman päättää. 

Lähitaksilla on vuosikymmenten kokemus SHL:n ja VPL:n mukaisten kaupunkikorttikuljetusten tuottamisesta laadukkaasti ja turvallisesti. Palvelemme Länsi-Uudellamaalla Lohjalla, Karviaisissa (Vihti, Karkkila), Siuntiossa, Inkoossa ja Raaseporissa. Nyt 1. maaliskuuta alkaen aloitamme SHL- ja VPL-kuljetukset myös Kirkkonummella sekä Kauniaisissa. Suomen Lähilogistiikka Oy on tytäryhtiömme, joka on keskittynyt yhteiskunnan korvaamiin Kela-kuljetuksiin ja palveluihin – eli Lähikyyteihin. Meillä on yhteinen tavoite: haluamme, että jokainen taksimatka on asiakkaallemme miellyttävä kokemus. 

Lisätiedot:
Sakari Lauriala 
Viestintäpäällikkö
Lähitaksi Oy
Nuijamiestentie 7, 00400 HELSINKI

Tel. 050 433 4230
sakari.lauriala@lahitaksi.fi
www.lahitaksi.fi

Takaisin